15/03/2012

Jean Michel Jarre: - Nordmenn er varme

03.11.2011 - Hogne Bø Pettersen 

Synth-legenden om Norge, Röyksopp og verdens største Ipod-rack.

Det var på tross av en svært velvillig turnemanager og artist vanskelig å få gjort ferdig intervjuet vårt med Jean Michel Jarre da han gjestet Norge på tampen av oktober. Var det ikke reising, lydsjekker og administrative ting som stoppet oss, så var det besøk av Röyksopp i garderoben.

Men takket være internettets og telekommunikasjonens mirakler klarte vi å få fullført intervjuet mens Jean Michel Jarre satt på turnebussen noen dager senere. Han var da på vei til Tyskland for å gjøre ti konserter der.

Lang turne
Du har turnert av og på i 2,5 år nå. Hva har du lært?

- At en turne er noe helt annet enn å gjøre engangskonserter, forklarer Jarre. - Men det er faktisk mindre frustrerende enn å gjøre de store konsertprosjektene mine. Der er nemlig konsertkvelden både generalprøve, premiere og avskjedsforestilling på én gang. Du har ingen rom for forbedringer, men det har jeg på en turne som dette.




Jarre mener at konsertene han gjør nå er helt annerledes enn de var for to måneder siden. - Under hver eneste lydsjekk forsøker jeg å forbedre lyd, lys og ikke minst musikken. Jeg legger til låter, fjerner låter og kanskje endrer andre ting. Det blir som et barn, det er et prosjekt som hele tiden vokser og forandrer seg.

Hvor lenge skal du fortsette turneen?

- Bob Dylan har snakket om hvor lett det er å gå i fellen med å bare fortsette og fortsette en turne siden du hele tiden lærer og oppdager nye ting, mens du hele tiden tenker på hva du kan gjøre for å forbedre konsertene. Men turneen min nærmer seg nå slutten. Jeg vil tilbake i studio for å gjøre ferdig albumet jeg jobber med. I tillegg skal vi planlegge nye overraskelser for publikummet mitt.

Oppreisning
Det er ikke til å legge skjul på at enkelte deler av pressen aldri har vært på Jarres side, og en del artister har ofte måtte unnskylde seg når de har fortalt at Jarre er blant deres helter. Men de siste årene har holdningen endret seg.

I 2010 fikk Jarre Lifetime Achievement Award hos musikkmagasinet Mojo. Av artister undertegnede har intervjuet i år har både M83 og Röyksopp snakket i positive ordelag om ham, og Anthony Gonsalez i M83 har sagt rett ut at han driver på med musikk dag på grunn av Jarre. Flere andre, spesielt innenfor electronica-sjangeren, har ham på listen sin over inspirasjonskilder.

Føler du at dette er en oppreisning for deg?

- Det er vel bare sånn det er her i livet at dersom man gjør noe som er litt utenfor normalen, noen vil kanskje si unikt, så tiltrekker man seg automatisk folk med mange forskjellige følelser og motiver. Det kan være sjalusi og annen negativitet. Men dersom man ikke lar seg affisere med dette, men holder fast ved det man tror på, hender det ofte at folk ser litt annerledes på det når det har gått en tid. Ikke minst blir kanskje folk litt mer objektive etter hvert.

Jarre sier han føler seg mer i harmoni med dagens artister enn han gjorde før. - Men uansett hva folk mener vil jeg ikke endre på noe i forhold til mine mål og drømmer innenfor den kunstformen jeg holder på med.




Lite og stort
Jarre er et oppkomme av kontraster. Han har flere ganger slått sin egen verdensrekord i antall publikummere på en og samme konsert (sist satt i 1997 i Moskva hvor 3,5 millioner mennesker møtte opp). I 1983 lagde han et album i ett eksemplar (Music for Supermarkets) som ble auksjonert bort etter at mastertapen ble brent.

I nesten tjue år turnerte han ikke i det hele tatt, men nå har han vært ute på veien i flere år. I tillegg har både showene og musikken hans alltid bestått av en blanding av gammelt og nytt.

Du gjør aldri ting halvveis. Er disse kontrastene er tilsiktet eller er de tilfeldige?

- Det er et veldig interessant poeng og et godt spørsmål, svarer han ettertenksomt. - Du har rett i at jeg liker kontraster, og at jeg ikke gjør ting halvveis. Uansett hva jeg holder på med, så går jeg inn i det ett hundre prosent. Som artist skriver man ikke timer, og man baserer seg kun på sin egen energi, ønske og vilje til å gjennomføre det man holder på med. Når jeg begynte på denne turneen, for eksempel, ville jeg lære så mye som jeg kunne om hele prosessen. Det er filosofien i alt jeg har gjort, og alt jeg bestemmer meg for å gjøre i framtiden.

Lyd
De siste årene har Jarre spredt vingene sine og har begynt å lage lydsystemer, spesielt for Ipod. Det hele toppet seg i august da han presenterte verdens største Ipod-rack på en messe i Tyskland. Den som krever stige for å nå opp til der spilleren skal stå.

Er dette et forsøk på å bli forretningsmann ved siden av det å være musiker?

- Nei, jeg tror ikke det, sier Jarre. - Det at jeg ble involvert i produksjonen av lydsystemer var ikke forretningsinspirert, det var av kunstneriske grunner. Jeg synes det er på tide at vi musikere tenker over grunnene til at bransjen er inne i en krise. Personlig tror jeg en av grunnene er at vi har distansert oss følelsesmessig fra musikken. Teknologien har gjort at vi ikke lenger har organisk og fysisk kontakt med den.

Jarre mener at vi har blitt som arkivarbeidere som går rundt med musikken på innerlommen. - Vi tenker ikke over hvordan vi lytter til musikken. Så det er av kunstneriske grunner jeg holder på med dette.

Röyksopp
Konserten i Bergen var Jarres fjerde konsert i Norge på tre år og han har overhode ikke noe i mot å bli stemplet som norgesvenn da han mener at han har opparbeidet seg et veldig nært forhold til det norske publikummet. Han vil også avlive en myte:

- Nede i Europa er vi så flinke til å påstå at sør-Europeere er så varme fordi de lever under solen det meste av året. Sannheten er at det er motsatt. Det kommer en spesiell varme fra det norske publikummet. Dette skyldes nok klimaet, dere er varme på innsiden i stedet for på utsiden, og jeg tror det er hovedgrunnen til at jeg trives så godt i Norge.

Han falt også for Bergen. - Det er en utrolig vakker by som jeg har visst om en stund. Jeg har også nå en sterk link til Bergen via verdensstjernene Röyksopp. Jeg har likt dem siden dag én og deres siste album Senior var noe jeg lyttet til hver eneste dag i flere måneder.

Etter konserten i Bergen hadde Jarre et møte med Röyksopp. - Jeg følte vi fikk virkelig god kontakt og mitt håp er at dette vil lede fram til at vi gjør noe sammen i framtiden. Hvem vet?

Det vi med sikkerhet vet er at det er umulig å forutsi hva Jean Michel Jarre gjør neste gang. 


Source: http://www.musikknyheter.no/

No comments:

Post a Comment